Mam pomysł. Co dalej? – jak zacząć realizować swoje marzenia? cz. 1

11 września 2017

Pewnie niejednokrotnie już starłeś się zrealizować jakiś pomysł lub marzenie, które jednak nie doszło do skutku. Postanowienia noworoczne, marzenia na wakacje czy pomysł, który wydawał się tak świetny, że nie sposób było go nie wykonać. A jednak. Mimo dobrych chęci i początkowego zapału – coś poszło nie tak. Z jakiegoś powodu nie udało się sprawy zakończyć z powodzeniem. Zapewne przyczyn […]

Pewnie niejednokrotnie już starłeś się zrealizować jakiś pomysł lub marzenie, które jednak nie doszło do skutku. Postanowienia noworoczne, marzenia na wakacje czy pomysł, który wydawał się tak świetny, że nie sposób było go nie wykonać. A jednak. Mimo dobrych chęci i początkowego zapału – coś poszło nie tak. Z jakiegoś powodu nie udało się sprawy zakończyć z powodzeniem.

Zapewne przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Nieprzemyślana strategia, źle dobrane zadania, może po pewnym czasie okazywało się, że jednak nie jest to odpowiedni czas na realizacje tych planów. Można dodać do tego problemy z wytrwałością oraz możliwe wypadki losowe oraz wiele innych przyczyn.

Spektrum przyczyn naszych niepowodzeń może być spore. Mimo wszystko, nie jest porażką, że nie udało nam się zrealizować naszych planów. Jeśli tylko wyciągnęliśmy wnioski z tych lekcji – to nasze działanie miało sens. Problemem staje się jednak sytuacja, kiedy takie niedokończenie pomysłów staje się naszą normą lub gdy do realizacji planów nawet nie podchodzimy.

W dzisiejszym wpisie chciałbym zaprezentować Ci jeden ze sposobów podejścia do realizacji pomysłów i pragnień, który minimalizuje ryzyko nieprzemyślanego działania i niepowodzenia. Choć na wypadki losowe mamy niewielki wpływ, to na zaplanowanie działań, wybranie środków, przygotowanie się na wpływ środowiska i zadbanie o stałą motywację – już jak najbardziej.

Sposób ten dzieli się na dwa etapy: analizę i planowanie.

Analiza PIES

Lubię ją nazywać zabawą z psem. Model PIES* jest analizą zasobów, z których możemy korzystać oraz emocji i ludzi, którzy mogliby być pomocni przy realizacji naszego działania. Analiza ta pomaga nam zorientować się w tym co już posiadamy i kogo znamy, patrząc pod kątem dalszego planowania. Na potrzeby tematu możemy poszerzyć ją tak, aby była pomocna także przy identyfikowaniu braków.

Posłużę się przykładem.

Pomysł do realizacji: Chcę ukończyć specjalistyczny kurs zawodowy, który odbywa się w innym, odległym mieście.

Potrzebujemy czystej kartki papieru.

Analizę tego przypadku przeprowadzamy w czterech obszarach.

P [physical]– fizyczne – jakie środki posiadam, które mogą być pomocne do realizacji mojego celu, np. pieniądze, czas, budynki, wyposażenie, przedmioty itp.?

W naszym przykładzie będzie to: auto, którym mogę dojechać do miasta, gdzie odbywa się kurs; pieniądze potrzebne na opłaty; książki w tematyce kursu. Nie posiadam dobrego komputera, który będzie mi potrzebny do opracowywania projektów.

I [intellectual] – intelektualne – jakie posiadam zasoby wiedzy i umiejętności przydatne w tym pomyśle,?

W naszym przykładzie: mam rozległą wiedzę w temacie, znam miasto, w którym odbywa się kurs. Brakuje mi doświadczenia i szerszych umiejętności, ale tego będę w stanie nauczyć się na kursie.

E [emotional] – emocjonalne – jakie jest moje nastawienie emocjonalne, czy posiadam duży zasób entuzjazmu i zapału? Jaka jest moja chęć zaangażowania się w temat? Często ten obszar w ogóle nie jest podejmowany przy planowaniu, a jak wiemy z doświadczenia, niejednokrotnie właśnie brak zapału i wytrwałości jest przyczyną upadania naszych planów.

W naszym przykładzie: jestem bardzo podekscytowany i zdecydowany zacząć kurs. Z drugiej strony jednak boje się czy podołam i czy po roku nadal będę miał taki zapał.

S [social/spiritual] – społeczne i duchowe – z kim mogę współpracować przy realizacji tego celu, z kogo pomocy będę mógł skorzystać oraz jaką wartość niesie dla mnie ten cel? W tym miejscu myślimy o przyjaciołach, sprzymierzeńcach, zespołach, kontaktach, sieciach biznesowych i klientach oraz naszych wartościach, przekonaniach i misji.

W naszym przykładzie: znam co najmniej jedną osobę, która taki kurs ukończyła – mogę z nią porozmawiać o jej doświadczeniu, znam też kogoś, kto także chciałby ten kurs ukończyć. Ten kurs jest dla mnie ważny ze względu na otwarcie się dla mnie nowej ścieżki rozwoju zawodowego i zaczęciu działań zgodnych z moimi pasjami i tym, co chciałbym robić. Z kolei, nie znam żadnego z wykładowców.

Po takiej analizie widzę już jak dużo zasobów posiadam, jak wielu sprzymierzeńców i partnerów znam. Z czego mogę skorzystać i z kim porozmawiać. Ponadto zidentyfikowałem parę zadań, które dobrze byłoby uwzględnić w planie działania: postarać się o komputer, zadbać o motywację w dłuższym okresie czasu i dowiedzieć się więcej o wykładowcach.

Druga cześć tego artykułu będzie dotyczyła planowania. Pojawi się już wkrótce.

Ireneusz Trojan

 

* z modelem PIES kilkukrotnie spotkałem się w różnego rodzaju artykułach i publikacjach lecz podanie pierwszego autora tego sposobu analizy okazuje się poza moim zasięgiem.

 


Ciekawy artykuł? Może Cię zainteresować również:

 

Garnek Strachu – Adam Szustak OP

Garnek strachu to spotkanie ze Słowem, które pomoże Ci w zupełnie nowy sposób stanąć twarzą w twarz z Twoimi lękami.

Rób to co kochasz – Arkadiusz Arkadio Zbozień

Czy nie masz już dość przeciętnego życia? Możesz to zmienić! Posłuchaj audiobooka „Rób to, co kochasz” i zacznij żyć pasją!

Komentarze

  1. Mam pomysł. Co dalej? – jak zacząć realizować swoje marzenia? cz. 2 – RTCK – rób to co kochasz Odpowiedz

    […] W pierwszej części tego artykułu mówiłem o realizacji pomysłów i o tym, jak się za nie zabrać, aby uniknąć niepowodzeń. Omówiłem szczegółowo sposób analizy sytuacji o nazwie PIES (artykuł znajdziesz tutaj). […]

Wypowiedz się